برات چیست

برات چیست؟

برات سند تجاری است که به موجب آن صادرکننده، با صدور و تقویم آن به دارنده برات، او را برای دریافت مبلغی پول به سوی شخص دیگری به نام برات گیر یا محال علیه می‌فرستد. اگر برات گیر برات را قبول کند، در اینجا دارنده ی برات می‌تواند برات را به برات گیر ارائه دهد و مبلغی پول از او دریافت کند. در ادامه نوشته به نکات بسیار مهمی در مورد برات و جزئیات آن اشاره می‌کنیم, بنا بر این تا انتها با لیولند همراه باشید. همچنین برای انجام خدمات حسابرسی مالیاتی و مشاوره حقوقی با ما در تماس باشید. 

تماس با ما
02122810082

برات چیست؟

طرفین برات:

1- برات کش: به برات کش، صادرکننده ی برات یا برات دهنده نیز می گویند و او شخصی است که برات را صادر می کند و آن را به دیگری تقدیم می کند.
2- دارنده ی برات: به دارنده ی برات، محتال یا محال له هم می گویند و او کسی است که برات را در اختیار دارد و با رجوع به محال علیه، مبلغ برات را دریافت می کند.
3- ظهرنویس: ظهرنویس کسی است که قبلاً دارنده ی برات بوده و برات را به شخص دیگری انتقال داده است.
4- برات گیر: شخص ثالث می باشد که به او محال علیه هم می گویند و وی برای پرداخت مبلغ برات پیش بینی شده است.

شرایط شکلی برات:

برای بررسی شرایط شکلی برات، باید به ماده ی 223 قانون تجارت مراجعه کنیم.
در این ماده بیان می شود که امضا یا مهر صادر کننده ی برات باید در برات وجود داشته باشد و همچنین قید کلمه ی برات و تاریخ تحریر(صدور) برات با قید روز و ماه و سال و همینطور اسم برات گیر، مبلغ برات و تاریخ و مکان تأدیه آن نیز باید روی برات ذکر شود.
در ادامه ی ماده آمده است که اسم شخصی که برات در وجه یا حواله کرد او صادر می شود و تصریح به اینکه این نسخه چندم برات است نیز باید در برات ذکر شود.
باید توجه داشته باشیم که در برات حتما امضا و مهر باشد زیرا در صورت فقدان آن، برات اصلا سند محسوب نمی شود.
اگر کلمه ی “برات” ذکر نشود، ایراد خاصی ندارد و ضمانت اجرای خاصی برای آن پیش بینی نشده چون اصولاً به مناسبت های مختلف کلمه ی برات در سند به کار برده می شود مثل برات کش، برات گیر و …

برات چیست

قبول و نکول در برات:

برات گیر در برابر ارائه برات، هم می تواند برات را قبول کند و هم می تواند آن را نکول کند. اگر برات گیر برات را قبول کند یعنی متعهد می‌شود که مبلغ برات را در موعد معین تأدیه کند و نکول نیز یعنی متعهد نمی‌شود که تأدیه کند.

آثار قبول کردن برات:

باید توجه داشته باشیم که بعد از قبول، شخص قبول کننده ملزم می‌شود که وجه آن را طبق موعد معین تأدیه کند و همچنین پس از قبول، حق نکول ندارد.

اعتراض نکول:

بنا بر ماده 236 قانون تجارت، به اعتراض نکول، واخواست یا پروتست نیز می‌گویند و این اعتراض توسط تصدیق نامه ای مشخص می‌شود و این تصدیق نامه به طور رسمی و از طرف دادگاه تنظیم می شود.
به این تصدیق نامه، اعتراض نکول می گوییم.

آثار اعتراض نکول:

طبق ماده 237 قانون تجارت، پس از اعتراض نکول، در صورتی که دارنده ی برات درخواست کند، ظهرنویس ها و برات دهنده باید یا ضامن معرفی کنند یا مبلغ برات را به علاوه ی مخارج اعتراض نامه و مخارج برات رجوعی، تأدیه کنند.
با این وجود می توان نتیجه گرفت که اعتراض نکول سبب حال شدن برات نسبت به صادرکننده و ظهرنویسان می شود مکر اینکه حداقل یک شخص را به عنوان ضامن معرفی کنند.
از دیگر آثار اعتراض نکول، می توان به امکان قبولی از سوی شخص ثالث اشاره کرد.

برات چیست؟
برات چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برات با لیولند تماس بگیرید

وعده ی برات:

1- به رؤیت (عندالمطالبه یا بی وعده): یعنی در این حالت اگر برات گیر برات را قبول داشته باشد باید وجه برات را فوراً و در همان زمان رؤیت پرداخت نماید. به این برات، برات دیداری نیز می گویند.
2- به وعده از رؤیت: یعنی یک یا چند روز یا حتی چند ماه از روزی باشد که برات، به رؤیت برات گیر می رسد.
3- به وعده از تاریخ صدور: یعنی در این حالت ممکن است وعده، یک یا چند روز یا یک یا چند ماه از صدور برات توسط صادرکننده ی برات باشد.
4- تاریخ معین: در این حالت، روز مشخصی برای زمان پرداخت وجه برات در نظر گرفته می شود.

بهتر است توجه داشته باشیم که اگر برات به وعده از رؤیت باشد و برات گیر، برات را بدون درج تاریخ قبول کند و تاریخ قبول شده مشخص نباشد، تاریخ صدور برات تاریخ رؤیت حساب می شود.

حدود مسئولیت مسئولین برات:

اگر دارنده ی برات به وظائف خود عمل کند، برات دهنده و ظهرنویسان و برات گیری که برات را قبول کرده است، در برابر دارنده ی برات مسئولیت تضامنی دارند. بهتر است توجه داشته باشیم که در دریافت مبلغ برات، نیازی به رعایت ترتیب نیست؛ یعنی دارنده ی برات برای دریافت وجه برات می تواند به هر شخصی که خواست رجوع نماید.
دارنده ی برات برای وصول وجه برات می تواند به هریک از مسئولین برات مراجعه کند، خواه مجتمعاً خواه منفرداً. اگر دارنده ی برات به تکالیف قانونی خود عمل نکرده باشد یعنی اقامه ی دعوی و همینطور اعتراض عدم تأدیه را در زمان های تعیین شده به عمل نیاورده باشد، فقط می تواند به برات گیر یا شخض ثالثی که برات را قبول نموده رجوع کند. این در حالتی است که برات قبول شده باشد. اگر برات قبول نشده باشد، دارنده ی برات فقط می تواند به صادر کننده ی برات و ضامن او رجوع کند. اگر دارنده ی برات ثابت کند که در زمان تعیین شده، مبلغ برات را به محال علیه پرداخته است، می تواند فقط به برات گیر مراجعه کند، هرچند که برات را قبول نکرده است. اگر هرکدام از مسئولین برات ضامن داشته باشند، مسئولیت آن ضامن در قالب مسئولیت مضمون عنه است. یعنی اگر مضمون عنه مسئول باشد، ضامن نیز مسئول است و اگر مضمون عنه مسئول نباشد ضامن هم مسئولیتی ندارد.

سخن پایانی

همانطور که در مقاله بالا ذکر شد برات سندی تجاری است که فرد دارنده آن مبلغی را از شخص دیگری دریافت می‌کند, اما دارای شرایطی است که برای بررسی ان باید به قانون تجارت مراجعه کرد و لازمه آن دانش دقیق و کافی است و متقاضیان به راهنما و مشاوری مجرب در این زمینه نیاز دارند, در همین راستا تیم مجرب لیولند برای راهنمایی شما عزیزان آماده خدمت رسانی هستند.

لیولند

مشاوره مالیاتی و حقوقی

جواب تمامی سوالات خود را در سریعترین زمان ممکن از کارشناسان لیولند دریافت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا