شرکت تعاونی

شرکت تعاونی

آشنایی با شرکت تعاونی

برای اینکه با مفهوم “شرکت تعاونی” آشنا شویم بهتر است به ماده ی 2 قانون شرکت های تعاونی مصوب 1350 مراجعه کنیم.
طبق این ماده، شرکت تعاونی شرکتی است که از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی شرکاء از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان و تشویق به پس انداز تشکیل می‌شود.
علاوه بر این، طبق ماده 2 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، برای آنکه شرکتی تعاونی تلقی شود، باید مطابق مقررات بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، تشکیل و به ثبت برسد. هدف شرکا در شرکت تعاونی، مشارکت برای تحصیل کالا و خدمات با قیمت ارزان تر و حذف نمودن واسطه ها می‌باشد.
در شرکت تعاونی هدف اصلی شرکا، کسب سود نمی‌باشد و همکاری برای کاهش هزینه ها، محور اصلی فعالیت آنان می‌باشد. متقاضیان برای تشکیل و ثبت شرکت تعاونی باید از تمامی مراحل آن آگاه باشند, در همین جهت می‌توانند با مشاوران کارآزموده لیولند برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته و از مشاوره ها و راهنمایی های آنان بهره مند شوند.

 

شرکت تعاونی

مفهوم اساسی شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی (cooperative)، کمک شایانی در راستای اقتصاد کشور و همینطور حمایت از اقشار کم درآمد می‌کنند و به همین دلیل قوانین مربوط به آن، طوری تنظیم شده است که دولت نظارت بیشتری بر روی آن اعمال کند. وزارت تعاون نیز به همین منظور ایجاد شده است.
باید توجه داشته باشیم که به دلیل همین نقش حمایتی که شرکت های تعاونی ایفا می‌کنند، به آن ها امتیازات و معافیت هایی نیز تعلق می‌گیرد؛ مثل: واگذاری اموال دولتی با تسهیلات خاص، امکان اخذ وام بدون بهره یا با بهره کم و…
در شرکت تعاونی، سرمایه ی شرکت به قطعات مساوی به نام سهم تقسیم می‌شود و این سهام با نام می‌باشد. همچنین مسئولیت شرکا مانند شرکای شرکت سهامی است؛ یعنی فقط به میزان سهامشان مسئول تأدیه دیون شرکت می‌باشند.
در شرکت تعاونی مانند شرکت سهامی، لازم نیست که موضوع فعالیت شرکت در شمار اعمال تجاری باشد. این شرکت ها، در هر صورت تاجر می‌باشند. بهتر است بدانیم که برای شرکت های تعاونی حداقل سرمایه ای تعیین نشده است.
شیوه ی تصمیم گیری در شرکت های تعاونی، رأی اکثریت است. منظور از اکثریت در این جا اکثریت عددی است نه اکثریت سرمایه ای. نقل و انتقال در اینگونه شرکت ها بسیار آسان است و منوط به موافقت شخص خاصی نیست. لازم به ذکر است که هر شریک در شرکت تعاونی، فقط دارای یک رأی می‌باشد.

اقسام شرکت تعاونی

ما 4 نوع شرکت تعاونی داریم:
1- تعاونی تولید: این نوع شرکت بین عده ای از پیشه وران ایجاد می‌شود و شریکان مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیاء استفاده می‌کنند.
2- تعاونی مصرف(توزیع): هدف این گونه شرکت ها، فروش اجناس است که برای استفاده در زندگی، لازم می‌باشند و همچنین تقسیم ضرر و نفع بین شرکا به نسبت خرید هرکدام.
3- تعاونی سهامی عام: نوعی از شرکا سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت های گفته شده در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ایجاد شده باشد.
4- تعاونی فراگیر ملی: نوعی تعاونی سهامی عام یا تعاونی متعارف است که برای فقر زدایی از سه دهک پایین درآمدی ایجاد می‌شود.

شرایط عضویت در شرکت تعاونی

برای کشف شرایط عضویت در تعاونی ها، باید به ماده ی 9 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنیم.
طبق این ماده، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، عدم ممنوعیت قانونی و حجر، خرید حداقل سهام تعیین شده در اساس نامه، درخواست کتبی عضویت و تعهد به رعایت مقرّرات اساسنامه تعاونی و عدم عضویت در تعاونی مشابه از شرایط عضویت در تعاونی ها می‌باشد.

شرکت تعاونی

خروج از شرکت تعاونی

باید توجه داشته باشیم که خروج از شرکت تعاونی نیاز به ثبت در اداره ثبت شرکت ها و تصویب سایر اعضاء ندارند. اگر خروج عضوی باعث ایجاد ضرر برای تعاونی شود، آن شخص ملزم است که خسارت وارد شده را جبران کند.
ارزش اسمی سهام شخصی که از شرکت تعاونی خارج می‌شود، باید حداکثر ظرف یک سال از تاریخ خروج وی، به صورت نقدی پرداخت شود.
نکته ی قابل توجه دیگر این است که تا زمانی که ارزش اسمی سهم به عضوی که از شرکت تعاونی خارج شده، پرداخت نشده باشد، آن شخص استحقاق دریافت سود سهام خود را دارد.

زمان تشکیل شرکت تعاونی

شرکت تعاونی زمانی تشکیل می‌شود که حداقل یک سوم سرمایه آن تأدیه شده باشد و اگر آن سرمایه به صورت غیر نقدی و جنسی باشد، تقویم و تسلیم شده باشد.

شرکت تعاونی چه زمانی واجد شخصیت حقوقی می شود؟

شرکت تعاونی، زمانی که در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد، دارای شخصیت حقوقی می‌شود و طبق ماده ی 51 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، ثبت شرکت تعاونی منوط به ارائه مجوز وزارت تعاون می‌باشد.

چه مواردی سبب انحلال شرکت تعاونی می شود؟

طبق ماده ی 54 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مواردی مثل تصمیم مجمع عمومی فوق العاده، کاهش تعداد اعضاء از حد نصاب مقرّر، انقضاء مدت مقرّر در اساسنامه، توقف فعالیت بیش از یک سال بدون داشتن عذر موجه، رعایت نکردن قوانین مربوطه و ورشکستگی از مواردی است که موجب انحلال شرکت تعاونی می‌شود.

شرکت تعاونی

آثار انحلال شرکت تعاونی

اگر انحلال شرکت تعاونی به علت کاهش تعداد اعضاء یا توقف فعالیت یا عدم رعایت قوانین باشد، وزارت تعاون به سرعت طبق آیین نامه ی مربوطه، انحلال تعاونی را به مرجع ثبت شرکت ها اعلام می‌کند.
حال چنانچه انحلال صرفاً به واسطه ی توقف فعالیت یا عدم رعایت قوانین باشد، اعلام نظر وزارت تعاون، درباره ی آن موارد در دیوان عدالت اداری قابل شکایت و رسیدگی می‌باشد. تمام امتیازات و اموالی که از منابع عمومی دولتی و همچنین بانک ها در اختیار آن تعاونی قرار گرفته نیز با انحلال آن باید برگردانده شود.

تصفیه شرکت تعاونی

باید توجه داشته باشیم که تصفیه، از زمانی شروع می‌شود که انحلال و ثبت آن را در اداره ی ثبت محل اعلام کرده باشند. اگر مجمع عمومی فوق العاده یا وزرات تعاون به انحلال رأی بدهند، ظرف یک ماه سه نفر جهت تصفیه ی امور آن تعاونی انتخاب می‌شوند و به اداره ی ثبت محل معرفی می‌گردند تا نسبت به تصفیه اقدام بنمایند. در نهایت بهتر است بدانیم که تصفیه ی شرکت تعاونی مقررات ویژه ای ندارد و تصفیه مطابق قانون تجارت انجام می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد, شرکت تعاونی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده و در واقع برای رفع نیازمندی های مشترک از طریق خودیاری و کمک متقابل تشکیل می‌شود.
اما تشکیل و ثبت آن به راهنمایی و مشورت های مشاوری آگاه و کارآزموده نیاز دارد, در همین راستا برای دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر در این زمینه با لیولند در ارتباط باشید.

لیولند

مشاوره ثبت شرکت تعاونی

جواب تمامی سوالات خود در مورد ثبت شرکت را در سریعترین زمان ممکن از کارشناسان لیولند دریافت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا