شرکت تضامنی

شرکت تضامنی

آشنایی با شرکت تضامنی

برای آشنایی با شرکت تضامنی، بهتر است به ماده ی 116 قانون تجارت مراجعه کنیم. طبق این ماده، شرکت تضامنی شرکتی است بین دو یا چند شریک که به منظور امور تجارتی ایجاد شده است و در حالتی که دارایی شرکت در زمان منحل شدن، برای تأدیه دیون کافی نباشد، هر شریک، مسئول تأدیه‌ی تمام دیون می‌باشد و سرمایه ی شرکت نیز به قطعات سهم تقسیم نمی‌شود و این برخلاف شرکت سهامی می‌باشد. شرکت تضامنی شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد که برای آشنایی بیشتر شما عزیزان مشاوران حقوقی لیولند به بررسی آن پرداخته اند, پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شرکت تضامنی

ویژگی های شرکت تضامنی

حداقل سرمایه ای برای تأسیس آن در نظر گرفته نشده است

برای نقل و انتقال سهم الشرکه در این شرکت، باید تمام شرکا رأی بدهند.

قالب مطمئنی برای شرکا نیست؛ زیرا همانطور که بیان کردیم، هر شریک در قبال کلیه ی دیون شرکت مسئول است

این قالب از شرکت برای تعدادی از شرکا که سلیقه ی مشابه دارند مناسب می‌باشد؛ زیرا تصمیم گیری در آن با اتفاق آرا صورت می‌گیرد

مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی

طبق ماده ی 116 قانون تجارت، تعداد شرکا در شرکت تضامنی حداقل 2 شخص می باشد و این دو شخص اعم از حقیقی یا حقوقی هستند. قبل از اینکه شرکت منحل شود، دیون شرکت از شرکا مطالبه نمی‌شود بلکه از خود شرکت مطالبه می‌شود. اگر دارایی شرکت برای تأدیه دیونش به حد کفایت نرسد، هر شریک مسئول تأدیه کلیه‌ی دیون می‌باشد. مسئولیت شرکای ضامن بابت دیون شرکت، حالت وثیقه ای دارد؛ یعنی در ابتدا طلبکار شرکت باید به خود شرکت رجوع کند و اگر شرکت طلبش را پرداخت نکرد می‌تواند مطابق شرایط مقرّر شده، درخواست ورشکستگی و در نتیجه، درخواست انحلال شرکت تضامنی را بدهد و بعد انحلال شرکت نیز می‌تواند ابتدا به شرکت در حال تصفیه رجوع کند و اگر شرکت، طلب او را تأدیه نکند، به شرکای ضامن رجوع کند. مسئولیت خارجی شرکا، همان مسئولیت در برابر طلبکاران شرکت است و این مسئولیت، تضامنی می‌باشد. مسئولیت داخلی شرکا، همان تقسیم مسئولیت بین شرکا است که این مسئولیت، نسبی می‌باشد.

شرکت تضامنی

نحوه نامگذاری 

اسم شرکت تضامنی (Liability company) باید حداقل متضمن اسم یکی از شرکا باشد و باید عبارت “شرکت تضامنی” در نام شرکت، ذکر شود. اگر اسم شرکت حاوی نام تمام شرکا نباشد، در این صورت پس از اسم شریک یا شرکای ذکر شده، باید از عباراتی همچون “و شرکا” یا “و برادران” استفاده نمایید. عدم رعایت مسائل ذکر شده در بالا، ضمانت اجرای مدنی یا کیفری ندارد.

نقل و انتقال سهم الشرکه

برای دریافتن چگونگی نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت تضامنی، باید به ماده ی 123 قانون تجارت مراجعه کنیم. طبق ماده ی فوق، نقل و انتقال سهم الشرکه، منوط به رضایت تمام شرکا است؛ خواه منتقلٌ الیه، شخص ثالثی باشد یا اینکه یکی از شرکای شرکت باشد.

زمان تشکیل شرکت

زمان تشکیل شرکت تضامنی زمانی است که کلیه‌ی سرمایه‌ی نقدی تأدیه گردد و تمام سهم الشرکه ای که به صورت غیر نقدی هستند باید در بدو تأسیس شرکت، تقویم شده باشند و آن نیز از همان اول تسلیم بشود. طبق ماده ی 122 قانون تجارت، در شرکت تضامنی، تقویم آورده های غیر نقدی توسط خود شرکا انجام می‌شود و نیاز به نظر کارشناس رسمی دادگستری نیست و این تقویم آورده های غیر نقدی به اتفاق آرای شرکا انجام می‌شود. بهتر است در نظر داشته باشیم که شرکت تضامنی، منوط به ثبت نیست و شرکت، قبل ازینکه ثبت بشود، تشکیل می‌شود.

شرکت تضامنی

اگر قصد شراکت در شرکت های تضامنی را دارید 
کافیست تنها با لیولند تماس بگیرید
لیواند همراه شماست

مدیران در شرکت تضامنی

نظار در شرکت تضامنی

در شرکت با مسئولیت محدود، وجود هیأت نظار در برخی موارد، الزامی می‌باشد اما در شرکت تضامنی، چنین الزامی وجود ندارد. در هر حال، تعیین هیأت نظار در شرکت تضامنی، ممکن می‌باشد.

تبدیل شرکت تضامنی به سهامی

برای اینکه شرکت تضامنی به سهامی تبدیل بشود، تصویب تمام شرکا، لازم است. تغییر شرکت تضامنی به شرکت سهامی عام، به تجویز سازمان بورس نیاز دارد ولی تغییر شرکت تضامنی به شرکت سهامی خاص به تجویز سازمان بورس نیازمند نمی‌باشد.

شرکت تضامنی

تهاتر در شرکت تضامنی

اگر شخصی طلبکار یکی از شرکا باشد و در همان حال، مدیون شرکت نیز باشد، نمی‌تواند به تهاتر استناد کند. اگر شخصی از شرکت مورد نظر طلبکار باشد و در عین حال مدیون یکی از شرکا باشد ولی اگر قبل از انحلال شرکت این اتفاق به وقوع بپیوندد؛ نمی‌تواند به تهاتر استناد کند؛ زیرا قبل از اینکه شرکت منحل بشود، دیون شرکت به شرکا تسری نمی‌یابد اما اگر بعد از انحلال شرکت باشد؛ در این صورت اگر طلبی که آن طلبکار از شرکت دارد، وصول نشود، می‌تواند در برابر شریک به تهاتر استناد کند.

انحلال شرکت تضامنی به چه صورت است؟

1- زمانی که شرکت برای موضوع خاصی تشکیل بشود و آن موضوع به پایان برسد یا انجام دادن آن، غیر ممکن بشود.
2- زمانی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شده باشد و آن مدت منقضی بشود، مگر اینکه مدت قبل از انقضا تمدید بگردد.
3- در صورت ورشکستگی.
4- در صورت تصمیم تمام شرکا.
5- اگر یکی از شرکا به دلایلی، انحلال شرکا را تقاضا کند. (تحت شرایطی)
6- در صورت فسخ شرکت توسط یکی از شریک ها (تحت شرایطی)
7- در صورت ورشکستگی یکی از شرکا. (تحت شرایطی)
8- در صورت درخواست طلبکاران یکی از شرکا. (تحت شرایطی)
9- صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا. (تحت شرایطی)

سخن پایانی

همانگونه که در مقاله بالا ذکر شد, شرکت تضامنی با هدف انجام امورات تجاری بین دو یا چند شریک تشکیل می‌شود که حداقل سرمایه ای برای تاسیس آن در نظر گرفته نشده است و در هر نقل و انتقالی برای سهم الشرکه  تمامی شرکا باید رای دهند. راه اندازی و شریک شدن در شرکت تضامنی دارای شرایط و مراحلی است که نیاز به دانش و علم کافی دارد, در همین راستا تیم مشاوران حقوقی لیولند برای راهنمایی شما عزیزان با برخورداری از دانش کافی و جامع آماده خدمت رسانی می‌باشند.

لیولند

مشاوره برای شرکت تضامنی

جواب تمامی سوالات خود در مورد شرکت تضامنی را در سریعترین زمان ممکن از کارشناسان لیولند دریافت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا